BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, June 19, 2011

Mimpi & Harapan ( 7 )

Shukri sudah terkantoi dengan sahabatnya sendiri... Adakah dia akan terkantoi dengan Sarah pula? Shukri semakin berdebar. Afwan sekadar melihat saja reaksi Shukri sedang Sarah kebingungan.

"Kenapa Afwan, Shukri?"kening Sarah terangkat.

"Err... act, takder pape...serius!"kata Shukri.

"Tak naik bas ke? Bas dah nak bertolak ni..."Sarah memberitahu. Shukri kalut. Dia segera bergegas ke garaj bas.

Sarah menggeleng kepala.Kenapa dengan mamat seorang nih? Afwan meminta diri. Sarah memulakan langkah hendak masuk kelas, tetapi, ada sekeping kad raya yang terjatuh di tepi pintu.

"Kad siapa pula ni??"
-----------------------

Garaj bas di sebelah Aspuri menjadi hala tujunya. Nasib baik dia sempat lagi. Bas baru hendak bertolak. Dia meletakkan beg dan barang-barang lalu naik ke dalam bas. Dia mengambil tempat duduk. Dia memilih tempat bersebelahan dengan tingkap. Langsir bas diselak. Terlihat pemandangan dari tingkat atas. Hmm...dia menghembuskan nafas lega.

Seketika, dia melihat-lihat ke arah luar...Kelibat Hannah muncul di celah-celah warga Aspuri yang sedang meletakkan barang. Shukri mengalihkan pandangannya. Dia menghela nafas.' Apalah nak jadi dengan aku ni?'keluhnya. Bas sudah bergerak meninggalkan garaj. Saat ini, baru dia sedar... kad raya tadi terjatuh!!!
-----------------------

Hannah sekadar tersenyum melihat Sarah tersengih.Di tangannya, sekeping kad raya yang bersaiz kecil. Sarah menghulurkan kad tersebut kepada Hannah. Hannah tidak dapat menahan ketawanya. Kartun dalam kad raya tersebut memang benar-benar lawak.

"Mana kau jumpa?"soal Hannah.

"Depan pintu kelas... ntah sapa punya ntah... tapikan, yang aku heran, tak ada pula ucapan dalamnya...cuma ada nama penerima, dia tulis to:Hannah..."jelas Sarah yang turut ketawa.

"Siapalah yang nak hantar kat aku ni...Sarah, memang la tak ada ucapan, sebab ada kartun ni..."

"A'ah, betul juga ya..."sokong Sarah.

"Pagi-pagi buat lawak..."Hannah menggelengkan kepalanya.
-------------------------
Sarah mengukir senyuman. Papa menjemputnya di sekolah hari ini. Kerinduan yang dipendam selama ini dibalas juga. Betapa dia rasa bahagia. Papa membantunya mengangkat beg dan barang ke dalam bonet kereta. Sarah memeluk Hannah. Seketika, dia berasa sebak juga.

"Hannah, kirim salam dekat ibu kau ya... Maafkan salah dan silap aku selama ini,ya? Selamat Hari Raya!"ucap Sarah.

"Ya, aku juga... Sarah, satu je pesanku... aku gembira dengan kau. gembira sebab kau dah bahagia... Aku harap, aku juga dapat peluang kedua macam kau... Sarah, rindu kau dah terbalas, semoga rindu aku juga terbalas..."Hannah sebak.

"Rindu kau akan terbalas di akhirat kelak... Allah kan Maha Adil?"pujuk Sarah.

"Sarah, kau raya baik-baik ya? Jangan lupa kat aku..."

"Tak la... aku sentiasa mendoakan kebahagiaan kau...aku balik dulu, ya?Assalamua'laikum,"

"Waa'laikumsalam,"pelukan dileraikan. Sarah masuk ke dalam kereta. Dia melambai-lambai kepada Hannah. Lalu, kereta Honda City milik papanya meninggalkan pekarangan Aspuri.
---------------

"Sarah... kita balik kampung terus,ya?"

"Tak singgah rumah mama ke, papa? Akak dengan abang macam mana?"dahi Sarah berkerut.

"Hmm... abang dengan akak, tak mau raya dengan papa..."

"Kenapa papa tak beritahu Sarah?"Sarah agak terkejut.

"Sebab... kalau papa beritahu nanti, Sarah tak nak pula..."

"Tak... Sarah nak!"Papa sekadar tersenyum kelat.

Tapi, Sarah nak ke beraya dengan papa lagi kalau Sarah boleh terima hakikat ini nanti?
----------------------
Takbir bergema penuh syahdu. Sudah kering rasanya air mata ini terkenangkan memori indah bersama ayah dahulu. Tapi, dia tetap berasa sedih kini, kerana ramadhan telah pergi, dan, pasti setiap jiwa yang berada di sana menangis untuk kembali ke sana semula... Ramadhan telah pergi, bersama tirainya yang mendatangkan Syawal... madrasah ramadhan yang mendidik jiwa dan rohani sudah pergi dan semoga bertemu kembali.

Hannah mendekati Angah, yang sedang duduk di atas tangga. Entah apa yang difikirkannya. Angin pagi masih lembut menampar pipi. Kedinginannya jelas terasa. Angah menghela nafas.

"Angah, sekejap lagi nak mula solat sunat Aidilfitri... Angah tak nak ikut ke?"soal Hannah.

"Angah ingat nak duduk rumah je, Long... nak teman adik..."suara Angah serak-serak basah. Eh, dia menangiskah?

"Angah... kenapa bersedih?"soal Hannah.

"Long... semalam, adik seronok sangat tengok Angah gosokkan baju rayanya... Along, Angah tersentuh tengok kegembiraan yang terpancar di wajahnya, sedangkan dia tengah sakit Along... Dia tak kisah duduk dalam rumah walaupun, hakikatnya, Angah tahu dia teringin juga hendak main bunga api macam budak-budak lain..."

"Sabar,Ngah... Adik akan sembuh, InsyaAllah..."pujuk Hannah.

"Along..."Angah tidak dapat meneruskan kata-katanya kerana dia tersedar ibu menghampiri mereka.

"Along, jom kita ke masjid... Angah jaga adik, ya?"pesan ibu.

"Baik, bu..."jawab Angah.
--------------------------------

Sudah bertahun rasanya tidak beraya di kampung papa. Atuk dan nenek sangat teruja namun, mereka turut terkilan kerana hanya Sarah saja yang pulang bersama papa. Bukan abang dan kakak seperti yang diharap. Atuk sudah pulang dari masjid selepas solat sunat Aidilfitri. Papa pula bangun lewat, dan baru sedang bersiap. Sarah sekadar menggeleng. Bilakah lagi papa hendak sedar?

"Sarah... nak ketupat?"soal nenek.

"Boleh juga..."

Nenek membuka daun palas yang membaluti inti pulut ketupat. Lalu, dia memotong tiga bahagian. Sarah menyenduk rendang tok ke dalam pinggan. Niatnya terbantut apabila terdengar tetamu yang memberi salam dari luar.

"Nek... ada orang datang..."

"Yeke? Sekejap, nenek pergi depan ye..."

"Siapa tu, nek?"soal Sarah dari dapur.

"Ni ha... Auntie Jiha datang...Sarah, marilah sini, salam dengan auntie..."panggil nenek.

"Auntie Jiha, siapa nek?"soal Sarah.

"Auntie Jiha nih... bakal isteri papa kamulah!"tersentap jantung Sarah mendengarnya.

"Papa!"panggil Sarah.

"Ya!!"papa keluar dari biliknya. Dia tergamam melihat kehadiran tunangnya seawal pagi raya ini.

"Papa... kalau Sarah jadi akak dan abang, Sarah pun takkan beraya di sini..."kata sarah dengan nada yang rendah tetapi tegas.Dia masuk ke dalam bilik dan enggan bertemu dengan Auntie Jiha.

Imbas Kembali

Mama menelefon papa. Dia hendak khabarkan ketiadaan Sarah bersama untuk makan malam. Papa tidak menjawab. Mama menelefon sekali lagi dan akhirnya talian bersambut.

"Hello, Man... I think, kita tak boleh jumpa lagi... Sarah tak ada..."

"Never mind... nanti I jumpa dia kat sekolah... Kita kena jumpa juga hari ini, bawa akak dengan abang sekali..."

"ok..."
*****

"Papa dengan mama nak rujuk balik ke?"Abang teruja hendak tahu tujuan sebenar makan malam ini.

"Eh, tak la..."jawab papa.Papa mengeluarkan telefon bimbitnya lalu dia menunjukkan gambar seorang wanita. Cantik sekali.

"Papa nak beritahu yang papa... akan kahwin lepas raya nanti..."Akak tersentak. Sudu yang dipegang jatuh.

"Kalau setakat ini yang papa nak beritahu, lebih baik kami tak ikut papa balik beraya tahun ini!"bentak Akak.

"Papa berayalah dengan bakal isteri papa nanti...but not us! Selamat berbahagia papa... Selamat berbahagia setelah papa hancurkan hati kami!"giliran Abang pula menyokong akak.

Kedua-dua beradik itu meninggalkan papa. Mereka terus masuk ke dalam kereta. Mama tidak mampu berkata apa-apa. Kemudian, mama pula meminta diri.
--------------------------

Hannah sekeluarga melawat pusara ayahanda mereka. Yang tidak bersama hanya Angah dan adik. Ibu mencabut rumput-rumput kecil yang tumbuh di atas pusara ayah. Kenangan bersama terimbas kembali. Dahulu, ibu pernah berhajat hendak menunaikan haji bersama ayah. Namun, ayah pergi dahulu.

"Ibu... Along ingat lagi, selalunya, ayahlah orang paling semangat nak raya, tapi sekarang, dia dah tiada..."

"Long, dengar pesan ibu ni ye?"Ibu menggenggam tangan anak sulungnya.

"Jadi anak yang baik ya, jaga adik beradik... jangan jadi macam ibu, sampai sekarang, ibu tak dapat lagi nak kucup tangan nenek kamu... ibu rindu... terasa benar ibu berdosa... setelah ayah pergi, Along adik-beradik jelah tempat ibu menumpahkan kasih..."

"Ibu... Along mintak maaf, atas segala dosa Along beradik bu... Along janji, Along akan tunaikan amanah ibu baik-baik..."

"Entah bila lagi, ibu akan bertemu keluarga ibu..."

"Ibu... kami keluarga ibu... janganlah cakap macam tu... kami sayang ibu..."Hannah memeluk ibunya.

Pagi Syawal yang syahdu. Dalam hati ibu, dia berharap, agar rindunya terbalas, walau bukan dia yang merasainya, cukuplah anak-anaknya...pabila dia sudah tiada lagi..

0 comments: