BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, June 19, 2011

Mimpi & Harapan ( 4 )

"ibu...tolong beritahu along...

""Along, adik akan sembuh..."

"Alhamdulillah..."Hannah lega seketika.
"Tapi...""Kenapa ibu?"
"Hmm... tak ada apa-apa... Along, ibu ada kerja ni... lain kali telefon lagi ya..."talian terputus.Sarah faham perasaan Hannah. Dia tidak punya adik seperti Hannah, tapi, dia tahu isi hati seorang kakak. Dia sekadar diam sehingga Hannah sendiri memulakan bicara. Hannah memandang wajah Sarah yang bersih. Dia yakin, Sarah sahabat yang baik.

"Aku rasa macam ada something ibu aku sorokkan..."keluh Hannah.

"Hannah, sabarlah... mungkin belum tiba masanya ibu kau beritahu perkara sebenar...hmm... maaf kalau aku bertanya?"

"Tanyalah..."

"Kenapa kau balik hari itu..."Hannah teragak-agak hendak menjawab.

"Adik aku... masuk ICU..."

"Hmm... Hannah, aku harap kau sabar ya... Aku tahu, kau seorang yang tabah..."

"Terima kasih, Sarah..."

"Eh, jomlah, pergi surau cepat, nanti terlambat pulak..."

"Hah, betul jugak kata kau.. jom!"

----------------------
Petang itu damai sekali. Usai tadarus, Hannah dan Sarah meluangkan masa di Astaka. Angin petang amat menyenangkan tika ini. Ladang kelapa sawit bersebelahan padang menyerikan pemandangan. Hijau... ya, hijau itu damai. Sarah memandang Hannah. Dia seakan hendak memberitahu sesuatu...ya, Hannah dapat rasakannya.

"Kau ni kenapa, Sarah?"

"Hmm... Hannah, kalau aku cakap kau jangan marah ya..."

"Cakaplah..."

"Hari tu... Afwan tanya kau ke mana? Sebab, dia tak nampak kau dalam kelas..."

"Itu je ke kau nak beritahu aku?"riak muka Hannah tidak menunjukkan sebarang reaksi...seolah-olah tiada perasaan.

"Hurmm... aku rasa dia minat kat kau... kau tak ada simpan perasaan kat siapa-siapa ke?"

"Dalam hati aku... hanya ada seorang lelaki, yang takkan aku jumpa galang gantinya..."Hannah terhenti seketika.

"Dia... ayahku... seorang ayah yang sentiasa hidup dalam hatiku...dalam keluargaku,"Hannah memandang Sarah. Dia tersenyum.Sarah terdiam.Ayah... dan keluarga. Bertuah Hannah. Kenapa dia tidak dapat menjadi seorang anak sebaik Hannah? Kenapa nilai cintanya pada keluarga tidak sehebat Hannah? Dia agak terkilan mendengar perkataan 'keluarga'.

"Sarah, aku tak pernah dengar cerita pasal keluarga kau..."

"Hannah, janji ya, hanya kau yang dengar kisah hidupku ini..."

"InsyaAllah..."

"Kau bertuah Hannah, kau anak yang baik... Hannah... mama dan papaku dah lama bercerai. Family aku tak seperti kau.... Akak aku dengan hidupnya... begitu juga dengan abangku... tiada yang peduli padaku... walau aku masih punya seorang papa, tapi aku tak dapat rasa kasihnya... mama pula, sibuk dengan urusan bisnesnya... kau tahu, hari raya pun, papa tak pernah datang melawat kami anak beranak. Dia hanya tunaikan tanggungjawabnya saja... dengan duitnya saja... tak lebih daripada itu..."pertuturan Sarah seolah-olah dia pasrah dengan hidupnya.

"Sarah... hakikatnya, kita serupa tapi tak sama... kalau kau sudi, tumpanglah rumah aku...bila-bila kalau kau rasa sunyi..."kata Hannah.

"Hannah, terima kasih... hmm..."Mereka turun dari Astaka pulang ke hostel. Petang yang bermakna... baru kini, Hannah tahu kisah hidup Sarah. Dalam hati, dia berharap keluarga Sarah dapat bersatu kembali. Dan, dia bersyukur masih punya keluarga yang cukup bahagia walau sering diuji pelbagai ujian.Itulah, dikatakan hikmah kehidupan.

---------------------------
Shukri meletakkan kopiahnya di atas dinding sementara hendak berwudhu'. Selesai wudhu' dia mencapai kopiahnya namun terjatuh keluar. Alamak! Leceh betul...Dia keluar ke belakang surau ingin mengambil kopiahnya. Erkk... Hannah pula yang ambil...Shukri gelabah... Aduss, jantung ni kalau tak berdegup 'merdu' tak boleh ke? Allah... apa aku nak buat ni? Kenapa dia pula yang jumpa kopiah aku ni?

"Ermm... Shukri, ni kopiah kau ke?"tegur Hannah.

"A'ah...macam mana kau boleh jumpa?"Shukri sekadar menunduk sedikit kepalanya...segan bertandang di hatinya.

"Tadi, aku nak masuk tandas nampak kopiah terjatuh..."muka Hannah tak ada sebarang reaksi. Tak ada perasaan agaknya...Hannah terus menyusun langkah yang terbantut tadi.

"Hannah, sekejap... terima kasih..."muka Shukri agak kemerahan tika ini.

"Small matter... sama-sama hamba Allah kena saling menolong..."Hannah senyum nipis...namun, sudah cukup menggugat hati Shukri. MashaAllah... manisnya dia senyum walaupun nipis.

"Hannah, cepat! nak masuk waktu dah ni..."ish, Sarah ni kacau line ajelah!

Sarah keluar dari tandas. Shukri terus berlalu masuk ke surau.Sarah hanya dapat melihat sekilas pandang Shukri.Seketika dia tersengih. Hmm, kasihan Afwan, tak ada 'can' lah kau... Seandainya dibandingkan Afwan dengan Shukri, sudah tentu ramai wanita akan pilih Shukri kerana perwatakannya.Tapi, Sarah sedar, dalam hati Hannah, hanya ada keluarga tercinta dan kenangan arwah ayahnya.

"Sarah, apa kau tunggu lagi ni? AKku dah habis 'melabur'... jomlah masuk surau!"

"Eh, dah abis ek? A..ok ok..."Sarah tersedar daripada lamunannya.

'Astagfirullah... tak sedar aku'
-------------------------

Perjalanan ke prep malam sekadar diisi dengan perbualan harian. Ada dalam kalangan warga aspuri yang berjalan bersama rakan-rakan mereka yang membentuk satu kumpulan tidak kurang juga yang berpasangan dengan teman akrab, ada juga yang berseorang ditemani MP3 di tangan. Ada juga yang tergesa-gesa hendak ke kelas. Hannah dan Sarah berjalan dengan tenang, tidak mengejar apa-apa.

"Raya tahun ni kau raya kat mana?"soal Sarah.

"Dekat rumah jer... maklumlah, kampung sebelah rumah..."

"Ooo.. kira dekatlah dengan atuk dengan nenek ek?"

"Lebih kurang begitulah... kau amacam?"

"Aku... ntahlah, tak tahu lagi..."

"Senang-senang datanglah rumah... hah, minggu ni boleh balik, kan? Kau nak tumpang rumah aku sehari dua?"tawar Hannah.

"Tak menyusahkan ibu kau ke? Yelah, ibu kau kena jaga adik kau lagi..."

"Alar... ibu aku yang suruh ajak kau datang ke rumah sekali... kau nak tak?"

"Boleh juga..."Sarah menghadiahkan senyuman kepada sahabatnya itu.
--------------------------
"Boleh tak mama?"soal Sarah penuh mengharap.

"Boleh tu boleh...mama tak ada hal...tapi..."

"Kenapa, ma?"

"Tak apalah... mama sebenarnya nak ajak kita satu famili jumpa someone... tak apalah...mama tunda hari lain sajalah..."

"Boleh ek, ma?"

"Boleh... duduk rumah orang elok-elok...Sarah, I'm so sorry... kalau selama ni, mama busy..."Sarah terkedu. Kenapa tiba-tiba mama cakap begini?

"Tak apa...ma..."talian terputus begitu saja... duit syiling sudah habis... Sarah meletak ganggang telefon awam.

Kenapa dengan mama ni? Buang tabiat ke? Apa-apa ajalah...
--------------------

0 comments: